-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31827 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:13

1- آيا فرشتگان اختيار ازخود دارنديا نه؟

2- منظور از 7 آسمان چيست و دركجا قرار دارند؟



1- آنچه ا زقرآن مجيد استفاده مي شود اين است كه ملائكه موجوداتي بيرون از حس وداراي وجود و شعور و اراده مستقل هستند . اين موجودات مستقل داراي ايمان بوده، اعمال ورفتارشان از سر شعور واراده تحقق مي يابد.

درسورة مؤمن، آيه 7 مي فرمايد :

الذين يحملون العرش ومن حوله يسبحون بحمد ربهم ويؤمنون به ويستغفرون للذين آمنوا

(كسانيكه عرش خداي تورا حمل مي كنند وآنانكه دراطراف عرش ميباشند خداي خود را حمد و تسبيح مي گويند و به او ايمان مي آورند وبراي كسانيكه ايمان آورده اند طلب مغفرت مي كتند)

دلالت آيه باينكه ملائكه مقربين موجودات مستقل وداراي شعور و اراده مي باشند روشن است زيرا اوصافي كه براي آنان ذكر شده مانند ايمان بخدا وطلب مغفرت براي ديگران جز با وجود مستقل و شعور واراده سازگارنيست.

وباز درباره همين ملائكه مقربين مي فرمايد :

مسيح هرگز از بندگي خدا خودداري و سرپيچي نمي كند وملائكه مقربين و هركه از بندگي او سرپيچي و گردنكشي كند بزودي همه ايشان را بسوي خود جمع آوري خواهد كرد ـ‍ تا آنجا كه مي فرمايد ـ واما كسانيكه سرپيچي وگردنكشي كردند، آنان را با عذابي دردناك عذاب خواهد كرد وجز خدا براي خود سرپرست وياوري نخواهند يافت.سوره نساء/173

بديهي است كه مسيح وملائكه مقربين اگر چه معصيت نمي كنند ولي درصورت معصيت و تخلف از بندگي با عذاب روز قيامت در اين آيه تهديد شده اند و تهديد با عذاب روز قيامت كه متفرع برترك يك نوع تكليف است جز با استقلال وجود وشعور و اراده درست نمي باشد.از آيات گذشته نيز روشن مي شو دكه روح امين كه جبرئيل نيز ناميده مي شود وآورنده وحي ميباشد طبق بيان قرآن يك فرشته آسماني داراي وجود و شعور واراده مستقل است . - دراين باره اجمالاً به دو نظريه مي توان اشاره كرد :

1)باتوجه به آيات قرآن، آسمانهاي هفتگانه، حقيقتي عيني وموجود است، چرا كه با اوصافي عيني برخي از آنها را درآيات قرآن خداوند توصيف فرموده است. مثلاً :

وزينا السماالدنيا بمصابيح وحفظاً ذلك تقدير العزيز العليم فصلت/12

(ما آسمان دنيا رابه وسيله ستارگان تزيين كرديم واين نظام آسمان وزمين تقدير خداي مقتدر دانا است.)

البته چگونگي هفت آسمان، بركسي معلوم نيست، همان گونه كه مجهولات بي شماري درمورد آسمان ها وفضاي بيكران هستي وجوددارد، درفضايي كه ابر اخترها (سوپرنواها) در فاصله هجده ميلياد سال نوري كشف مي شود،پي بردن به چگونگي تلفيق آسمان ها و پيوند آنها با يكديگر، كاري ساده و دردسترس نيست . يكي ا زاحتمالات پيرامون آسمان هاي هفتگانه مراتب طولي نظام خلقت است . براين اساس، همه جهان مادي آسمان اول است.

2)مراد از هفت آسمان، مراتب وجود هستي است . نه هفت آسمان فلكي . عدد هفت ممكن است دلالت بر كثرت كند يعني ميان خداوند كه علت تامه جهان خلقت است وخلق او مراتب كثير وجودي قرار دارد .

با اين حال با اين توجه كه بعضي از بزرگان دين، واز آن جمله علامه طباطبايي (ره) عالم هستي را مركب از هفت جهان مادي به اضافه هفت عالم معنوي مي دانند كه ما وهمه كهكشانها وافلاك درعالم اول مادي قرارداريم . بشر جز اطلاعات اندكي درباره عالم اول مادي از عوالم مادي ومعنوي ديگر، بي خبر است .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.